Roligt Sommarläger i Älvsbyn
2021-07-31 22:15
Lägerdeltagarna tränade bland annat barr, ett av de fyra tävlingsredskapen. Foto: Anders Åberg

Älvsbygymnasterna bjöd med kort varsel in till Sommarläger i Kvinnlig Artistisk Gymnastik. Fem egna gymnaster, tre från Jokkmokk och en från Umeå fick plats och därmed möjlighet till stor glädje, utveckling och gemenskap under två dagar i Älvsbyn.

Idén om Sommarläger föddes inom Älvsbygymnasterna 2015 då föreningen hade flera unga gymnaster som också var duktiga tränare. Tanken ledde till tvådagarsläger där Älvsbygymnasterna stod för tränarna och de gymnaster som ville från regionens föreningar fick anmäla sig direkt, istället för via sina föreningar, och delta utan att ta med egna tränare.

Ett jättekul läger med kort varsel

På grund av Coronapandemin dröjde beslutet om läger och inbjudan gick ut med kort varsel. Trots att det var mitt i semestern fylldes lägret för gymnaster som tränar på Steg 5 & 6 på bara några dagar. Deltagarna från Älvsbygymnasterna, Polcirkelgymnasterna och Umeå GF anlände glada och förväntansfulla - och de blev inte besvikna.

- Det är jättekul, säger flera gymnaster under en av fruktstunderna och berättar villigt vad de fått göra hittills under lägret.

Grundträning, svårigheter och andra aktiviteter

Lägerdeltagarna tränade hopp, barr, bom och fristående, de fyra tävlingsredskapen i Kvinnlig Artistisk Gymnastik, plus trampolin och trampett som är bra hjälpmedel vid inlärning av vissa övningar. De bjöds på pass med allt från grunder till svårigheter; såsom till exempel dubbla volter från trampett ner i grop, flickisar och saltos på bom, jättesvängar med pass i barr och mycket mer. Alla fick prova något nytt och stämningen var på topp. Första dagen avslutades med "rund-pingis" på gymnastikvis vilket involverade ett par tjockmattor, ett hinder och en pitatesboll. Det var en aktivitet som bjöd på många leenden.

Träningsvärk, gemenskap och inspiration

Det var härlig energi i gymnastikhallen. Alla tränade på bra, kämpade väl och utmanade sig själva på sin egen nivå; stöttade och peppade av tränarna. Särskilt värdefullt och inspirerande var det att få träffas och träna tillsammans med andra, om än med avstånd. Träningsvärken lät dock inte vänta på sig, men för den som älskar gymnastik är det värt det.

En "veteran" och en "debutant" på tränarsidan

Älvsbygymnasternas Steg 3-utbildade tränare Linnea Åberg, 22 år, har varit med från start och det här blev hennes 23:e Sommarläger. Vid sin sida hade hon Linda Jacobsson som debuterade som tränare på föreningens Sommarläger. Till vardags är de båda tränare för gymnaster på Steg 5 & 6 tillsammans. Inför lägret erbjöd sig Katarina från Jokkmokk, mamma till en av gymnasterna tillika tränare i Polcirkelgymnasterna, att hjälpa till. Det togs tacksamt emot i barr och möjliggjorde dubbelpassning på redskapet - något som var mycket värdefullt för alla inblandade.

Älvsbygymnasterna som deltog på lägret var Jonna, Lovisa och Elma från träningsgruppen Tove; Hilma och Maja från gruppen Estelle. De var glada och nöjda med lägret.

SKRIBENT: Brittmari Åberg

Umeåcupen i gymnastik2022-05-27 09:38
Tävlingen var för kort2021-05-23 20:23

Stort tack till vår huvudsponsor Älvsbyhus och övriga sponsorer som hjälper oss att fortsätta kunna sprida rörelseglädje i kommunen.

Våra träningsgrupper Tove, Eva, Idun och Lasse är döpta efter nya och gamla Älvsbyhusmodeller.
Kolla in Älvsbyhus modeller här:

Älvsbygymnasternas föreningsoverall och profilkläder

Älvsbygymnasterna och Vera Sport samarbetar kring gymnastik- och profilprodukter. Alla medlemmar i Älvsbygymnasterna har rabatt på Vera Sports alla produkter samt Älvsbygymnasterna:s profilkläder.  Besök Vera Sport och se Älvsbygymnasternas utbud med profilkläder.

verasport.se

Läs mer under rubriken "Beställa profilkläder" här på hemsidan.
Har ni ett spelkonto på Svenska spel så koppla det gärna till Älvsbygymnastena om ni vill sponsra oss.