Sverige tog brons i Barentskampen
2017-06-01 09:33

Det blev brons i årets Barentskamp för det svenska damlaget som bestod av fem Älvsbygymnaster. Jenny Knuts gick i spetsen och knep även bronset i mångkampen samt tog guld i hopp och silver på fristående. Lagkamraten Linnea Åberg följde tätt efter och tog silver på hopp, brons på fristående och landade strax utanför pallen i mångkampen.

Det blev en spännande uppgörelse när de tre nordliga lagen från Norge, Finland och Sverige möttes till landskamp i Tromsö under lördagen. De senaste sex åren har Sverige upprepat tagit silver i lagtävlingen och Finland har stått obesegrade med rejäl marginal till övriga länder. Men i år blev det både tronskifte och betydligt mindre marginaler mellan lagen.

Knappa tre poäng från guldet

Lagtävlingen var mycket jämn efter hopp, men i barr tappade svenskorna rejält och inte heller på bom kunde de ta in på ledarna. Däremot var Sverige de klara vinnarna på fristående; dock räckte det inte till att avancera i resultatlistan, men de knappade in så att de slutade mindre än tre poäng efter guldlaget Norge och endast 1,367 poäng efter silvermedaljörerna Finland.

Guld inom räckhåll

Guldet för det svenska laget var klart inom räckhåll, men det ville inte lyckas riktigt i barr där både Jenny Knuts och Linnea Åberg tappade poäng då de hade varsitt fall - och Åberg fick dessutom inte två av sina svåra övningar godkända då hon inte kom upp tillräckligt i sitt handstående. Däremot utförde Kajsa Söderberg och Anna Nilsson sina serier stabilt. Även på bommen blev det lite vingligt för det svenska laget och tillsammans fick de fyra fall. Söderberg fick, precis som i barr, den högsta svenska poängen på bom och var drygt tre tiondelar från pallen och bara 0,5 poäng från guldet i den grenen.

Knuts och Åberg tog grenmedaljer

På hopp gick det bättre och Linnea Åberg hade bäst poäng av alla på det första hoppet, men när snittet på de två hoppen räknades ut vann Jenny grenguldet i hopp och Linnea tog hem silvret. På fristående blev det ytterligare två medaljer till Sverige genom Knuts som knep silvret före träningskompisen Åberg som tog hem bronset och även här var det inte långt till guldet för någon av dem. Även Nilsson och Söderberg visade upp varsitt fint fristående och låg inte långt efter sina lagkamrater.

Jenny knep bronset i mångkampen

Knuts och Åberg låg dessutom lika inför sista redskapet - fristående - där Knuts drog ifrån med 0,334 poäng och knep bronsplatsen i mångkampen. Åberg slutade på femte plats med mycket liten marginal till fyran. Kajsa Söderberg kom sexa och Anna Nilsson nia i mångkampen. Frida Engman debuterade på Barentskampen genom att vara en stöttande reserv som var redo att rycka in om Åbergs förkylning tvingat henne att avsluta tävlingen, eller om något annat oförutsett hade hänt. Elise Pettersson som blev uttagen till laget kunde inte tävla utan bidrog genom att vara lagledare istället. Båda utgjorde en trygghet för laget.

- Alla flickor gjorde en bra insats. Ingen helt felfri men alla nöjda. Det var mycket tight mellan lagen så utgången var oviss in i det sista. Barr är det vi tappar mest på, säger tjejernas ordinarie tränare Tora Garberg.

Herrlaget tog brons och individuella medaljer

Sverige ställde även upp med ett lag på herrsidan och även där blev det brons till laget. Marcus Stenberg kom tvåa i mångkampen och tog tre grenguld medan Nore Peruzzaro och Emil Espling tog varsitt brons. Deras fjärde medlem i laget var Nicolai Tretten. Samtliga killar hör hemma hos Lulegymnasterna.

Nyhet Föreningskläder2024-03-10 18:17
Uppdaterade riktlinjer2020-04-22 21:40
53:e Anatoli cup2019-12-03 21:54
2019-10-20 15:01
Ansvarsgrupper 20192019-10-10 19:08
Beställa profilkläder2019-10-01 20:00
Anmälan Bamsegympa2018-09-10 19:58
Gymnastik för pojkar2018-09-04 20:43
Sommarläger 20182018-05-27 00:33
GDPR2018-05-27
Årsmöte2018-02-26 21:45
Stor sorg2018-02-18 14:00
Anatoli Cup 20172017-10-31 20:19
Guld till Erik på UDM2017-03-14 10:54
En hyllning till Anatoli2016-12-19 07:38
Frida vann Junior-DM2016-11-15 12:08
Testrubrik2016-06-02 18:52

Stort tack till vår huvudsponsor Älvsbyhus och övriga sponsorer som hjälper oss att fortsätta kunna sprida rörelseglädje i kommunen.

Våra träningsgrupper Tove, Eva, Idun och Lasse är döpta efter nya och gamla Älvsbyhusmodeller.
Kolla in Älvsbyhus modeller här:

Älvsbygymnasternas föreningsoverall och profilkläder

Älvsbygymnasterna och Vera Sport samarbetar kring gymnastik- och profilprodukter. Alla medlemmar i Älvsbygymnasterna har rabatt på Vera Sports alla produkter samt Älvsbygymnasterna:s profilkläder.  Besök Vera Sport och se Älvsbygymnasternas utbud med profilkläder.

verasport.se

Läs mer under rubriken "Beställa profilkläder" här på hemsidan.
Har ni ett spelkonto på Svenska spel så koppla det gärna till Älvsbygymnastena om ni vill sponsra oss.