En hyllning till Anatoli
2016-12-19 07:38
1. Cupsegrare 2. Donja i spagat 3. Maja på löpning 4. Paula i grupperat stödjande. Foto: Amders Åberg

Älvsbygymnasterna kammade hem två guld, ett silver och två brons vid hemmatävlingen Anatoli Cup i lördags. Guldmedaljerna gick till Lisa Josefine Larsson och Linnea Åberg, silvret till Jenny Knuts och bronsen till Kajsa Söderberg och Frida Engman. Men tävlingen handlade om så mycket mer än medaljer och till och med om mer än de många personliga rekord som sattes under dagen. Denna upplaga av Anatoli Cup var till heder för tävlingens grundare Anatoli Polivanchuk som avled tidigare i höst.

Många slöt upp till den 47:e Anatoli Cup och hela 127 gymnaster startade i tävlingen som handlar om styrka och smidighet. Hemmaföreningen stod för 34 av deltagarna och övriga vallfärdade till Älvsbyn från Jokkmokk, Arvidsjaur, Luleå och Boden till något som under årens lopp blivit lite av en folkfest.

Jämföra sina egna resultat

På Anatoli Cup tävlar gymnasterna i fem olika åldersklasser plus en veteranklass på flick- respektive pojksidan. Ju äldre deltagarna blir desto svårare blir kraven för att få ihop poäng, med undantag för veteranklasserna som tävlar på samma villkor som Klass 1. Syftet med tävlingen är att locka fler gymnaster att träna styrka och smidighet samt att de ska kunna följa sin utveckling, jämföra sina egna poäng från år till år.

Clara lyckades i repet

Debutanten Clara Öberg i Flickor 1 har inga poäng att jämföra med, men hon tog sig hela vägen upp i repet för allra första gången någonsin i lördags och klubbkompisarna Elvira Nilsson, Meja Burman och Alma Granström som tävlade i Flickor 2 klarade 5 brytningar var, en bedrift som de alla kan var mycket stolta över. Och säkerligen var det många fler som lyckades utmana sig själva under dagen.

Spex och känslosam dans till minne av Anatoli

Före prisutdelningen tog Älvsbygymnasternas tränare Tora Garberg mikrofonen och pratade om sin f.d. tränare Anatoli Polivanchuk och om hur hon tillsammans med några föräldrar till sina gymnaster hade gjort en spexvideo där de "tävlade" i gymnastik, något som hon tänkte att han skulle ha uppskattat. Filmen möttes av många skratt och applåder och sedan var det nära till inmarsch och prisutdelning.

Få invigda visste att de sex äldsta gymnasterna i Toras träningsgrupp hade egna planer för prisutdelningen. De ställde upp prispallen på friståendegolvet där prisutdelningen skulle äga rum och lade fram en ljusslinga för att det skulle vara fint under den tysta minut vi skulle ha. Sedan skedde inmarschen på sedvanligt vis, med undantaget att Kajsa diskret fick en mikrofon i handen på vägen.

Många tårfyllda ögon

Prispallen lyftes bort och Kajsa Söderberg höll ett tal som fick mångas ögon att tåras.

- Alla vi som är här inne idag, vi kan vara här tack vare Anatoli, sa Kajsa i sitt känslosamma tal.

- Vi vet att Anatoli betyder jättemycket för många här inne, och speciellt för dig Tora. Därför har vi valt att göra en liten dans med just din favoritlåt. Medans vi dansar så vill vi att ni ska tänka på hur viktigt det är att vara tacksam för de folk som faktiskt för någonting för er, avslutade hon.

Applåderna rungade efter både talet och dansen varpå det var dags för en tyst minut innan prisutdelningen startade.

Älvsbygymnasterna intog pallen

I den tuffaste klassen på tjejsidan, Flickor 5, intog Älvsbygymnasterna hela pallen med Linnea Åberg i topp, Jenny Knuts som tvåa och Kajsa Söderberg trea. Lisa Josefine Larsson vann Veteranklassen på flicksidan och Frida Engman kom trea i klassen Flickor 4. Flera av hemmaföreningens tjejer fick också pris för flitigt deltagande. Minou Boman och Maja Rova Berg fick plaketter eftersom de deltog för sjätte gången och Frida Engman för tionde gången. Sist men inte minst fick Jenny Knuts och Elin Lundström varsin pokal för 20 starter. Elin Bergvall var med för 31:a gången, men får vänta på nästa pokal tills hon deltar för 35:e gången, vilket bara en annan gymnast har gjort - Elina Ulvefeldt från Lulegymnasterna.

Adela och Nore Cupsegrare

Vid varje Anatoli Cup utses två Cupsegrare, den flicka respektive pojke som för dagen fått högsta poäng av alla - oavsett klass. Adela Bergström Larsson, Lulegymnasterna, som tävlade i Flickor 3 vann på flicksidan och hennes klubbkamrat Nore Peruzzaro som tävlade i den svåraste klassen Pojkar 5 vann på pojksidan, båda med imponerande poäng. Adela fick ihop 102,34 p och Nore 103,32 p. Hemmatjejen Linnea Åberg hade andra bästa poäng på tjejsidan med sina 96,25 p, vilket även det är en mycket bra poäng särskilt när man tävlar i Flickor 5.

Nyhet Föreningskläder2024-03-10 18:17
Uppdaterade riktlinjer2020-04-22 21:40
53:e Anatoli cup2019-12-03 21:54
2019-10-20 15:01
Ansvarsgrupper 20192019-10-10 19:08
Beställa profilkläder2019-10-01 20:00
Anmälan Bamsegympa2018-09-10 19:58
Gymnastik för pojkar2018-09-04 20:43
Sommarläger 20182018-05-27 00:33
GDPR2018-05-27
Årsmöte2018-02-26 21:45
Stor sorg2018-02-18 14:00
Anatoli Cup 20172017-10-31 20:19
Guld till Erik på UDM2017-03-14 10:54
En hyllning till Anatoli2016-12-19 07:38
Frida vann Junior-DM2016-11-15 12:08
Testrubrik2016-06-02 18:52

Stort tack till vår huvudsponsor Älvsbyhus och övriga sponsorer som hjälper oss att fortsätta kunna sprida rörelseglädje i kommunen.

Våra träningsgrupper Tove, Eva, Idun och Lasse är döpta efter nya och gamla Älvsbyhusmodeller.
Kolla in Älvsbyhus modeller här:

Älvsbygymnasternas föreningsoverall och profilkläder

Älvsbygymnasterna och Vera Sport samarbetar kring gymnastik- och profilprodukter. Alla medlemmar i Älvsbygymnasterna har rabatt på Vera Sports alla produkter samt Älvsbygymnasterna:s profilkläder.  Besök Vera Sport och se Älvsbygymnasternas utbud med profilkläder.

verasport.se

Läs mer under rubriken "Beställa profilkläder" här på hemsidan.
Har ni ett spelkonto på Svenska spel så koppla det gärna till Älvsbygymnastena om ni vill sponsra oss.