Älvsbyframgångar i Stockholm
2016-11-08 11:23

Kajsa Söderberg kom på en fin fjärdeplats under fredagens mångkamp vid Mälarcupen Future Stars och hennes klubbkamrater Anna Nilsson, Elise Pettersson och Frida Engman slutade på åttonde, tionde och elfte plats. Älvsbygymnasterna knep fem finalplatser genom Kajsa, Anna och Elise vilket sedermera resulterade i silver till Kajsa och Anna i bom respektive fristående och brons till Elise på hopp vid söndagens grenfinaler.

Det blev en stark premiär på fria serier för de fyra Älvsbygymnasterna. För Söderberg, Nilsson och Pettersson var det första tävlingen för säsongen medan unga Frida Engman redan hunnit tävla ett par gånger på stegserier med gott resultat.

Goda resultat i mångkampen

Kajsa Söderberg lyckades bäst av alla i mångkampen med en fjärdeplats samt fick tre finalplatser tack vare sina femteplatser i barr, bom och fristående. Dock avsade Kajsa sin plats i barrfinalen. Anna Nilsson kom åtta och gick direkt till final i fristående där hon hade tredje bästa poäng under mångkampen samt fick senare även plats i bomfinalen. Elise slutade på tionde plats totalt och eftersom hon hade tredje bästa poäng på hopp gick hon vidare till final på det redskapet. Frida blev elva totalt i startfältet med 24 gymnaster från Sverige, Finland och Schweiz. Vann gjorde Emilia Schmekel, Hammarbygymnasterna, följd av sina två klubbkompisar Jennifer Williams och Nathalie Westlund.

Tränaren mycket nöjd

"Tränaren är mycket nöjd efter dagens tävling. Alla fyra tjejerna har pressat sig lite extra för att få serierna klara till denna tävling", rapporterar tränaren Tora Garberg efter fredagens mångkamp. Hon fortsätter:

"Det ser bra ut för tävlingssäsongen som bara precis dragit igång. Unga Frida körde skruv på mattan för första gången och har fått mer rutin med jättesväng i barr samt salto på bom. Ännu fler svårigheter är på gång.

Elise är den som ökat svårighetsgraden snabbast på mycket kort tid. Nya moment på alla redskap utom barr. Pik tsucka till hård landning (gav en grenfinal) frivolt upp på bom samt helskruvad frivolt på fristående.

Kajsa har jobbat mycket hårt med att få tillbaka övningar som hon tappat - något som är bland det tyngre mentala jobbet man måste igenom. Det har verkligen varit ett starkt jobb där varje träning gjort skillnad. Resultatet är ju talande, tre grenfinaler varav en skippas.

Anna som kombinerar heltidsjobb med att försöka hinna träna och tävla och har verkligen hittat en fin balans där hon utvecklas bra. Nya övningar är nära på barren, på bom är sidsalton tillbaka och i sitt helt nya fristående har hon fått in en och en halv skruv. Resultatet var bland de fyra bästa så där blir det grenfinal", skriver Garberg vidare i sitt meddelande.

Tre medaljer i grenfinalerna

I grenfinalerna tog Elise brons på hopp, Kajsa silver på bom och Anna silver på fristående.

Internationell tävling i Stockholm

Mälarcupen är en internationell tävling som arrangeras en gång per år i Stockholm. Förra året utökade arrangörerna tävlingen med fler klasser, bland annat med klassen Sverigepokalen som Älvsbygymnasterna tävlade i, och döpte den delen av tävlingen till Mälarcupen Future Stars.

Nyhet Föreningskläder2024-03-10 18:17
Uppdaterade riktlinjer2020-04-22 21:40
53:e Anatoli cup2019-12-03 21:54
2019-10-20 15:01
Ansvarsgrupper 20192019-10-10 19:08
Beställa profilkläder2019-10-01 20:00
Anmälan Bamsegympa2018-09-10 19:58
Gymnastik för pojkar2018-09-04 20:43
Sommarläger 20182018-05-27 00:33
GDPR2018-05-27
Årsmöte2018-02-26 21:45
Stor sorg2018-02-18 14:00
Anatoli Cup 20172017-10-31 20:19
Guld till Erik på UDM2017-03-14 10:54
En hyllning till Anatoli2016-12-19 07:38
Frida vann Junior-DM2016-11-15 12:08
Testrubrik2016-06-02 18:52

Stort tack till vår huvudsponsor Älvsbyhus och övriga sponsorer som hjälper oss att fortsätta kunna sprida rörelseglädje i kommunen.

Våra träningsgrupper Tove, Eva, Idun och Lasse är döpta efter nya och gamla Älvsbyhusmodeller.
Kolla in Älvsbyhus modeller här:

Älvsbygymnasternas föreningsoverall och profilkläder

Älvsbygymnasterna och Vera Sport samarbetar kring gymnastik- och profilprodukter. Alla medlemmar i Älvsbygymnasterna har rabatt på Vera Sports alla produkter samt Älvsbygymnasterna:s profilkläder.  Besök Vera Sport och se Älvsbygymnasternas utbud med profilkläder.

verasport.se

Läs mer under rubriken "Beställa profilkläder" här på hemsidan.
Har ni ett spelkonto på Svenska spel så koppla det gärna till Älvsbygymnastena om ni vill sponsra oss.