Linnea och Embla premierades på Anatoli Cup
2021-11-23 18:41
Foto: Anders Åberg

Efter tre inställda tävlingar var längtan äntligen över. Linnea Åberg, 22, fick till slut sin 30:e raka start vid Anatoli Cup i Älvsbyn, samtidigt som hennes före detta träningskompis Embla Lundström, 17, nådde 20 starter i tävlingen som handlar om styrka och smidighet.

Det blev många kämpainsatser under 54:e Anatoli Cup i Älvsbyn. 113 deltagare från gymnastikföreningarna i Älvsbyn, Luleå, Arvidsjaur och Jokkmokk utmanade sig själva i tio grenar anpassade utifrån ålder. De tävlade i repklättring, benlyft, armhävningar, löpning, stillastående längdhopp, bryggor, spagater m.m.

Glada att de kunde köra så mycket

Linnea Åberg och Embla Lundström är mycket nöjda med tävlingen, framförallt att de kunnat köra så mycket. Det lyser om Embla när hon berättar vad hon faktiskt klarat, särskilt det som hon inte hade trott var möjligt. Linnea har en bra känsla för de grenar hon kunde delta i, men en sedan tidigare skadad axel gjorde att hon behövde avstå från tre av de tio grenarna.

"Det är nästan ännu mer vinst"

Embla vann Veteranklassen och Linnea kom trea i den tuffaste klassen. Ändå är det antal starter som trumfar för de två Älvsbytjejerna, och Linnea är den tredje i raden att komma så långt som till 30 starter.

- Det är jätteroligt att ha varit med från början av mitt eget "gymnastik-liv", säger Linnea som fortfarande är aktiv gymnast.

- Det är nästan ännu mer vinst, fyller Embla i och Linnea instämmer nickande.

För dem är antalet starter ännu mer värt än placeringarna. Kanske var det därför man såg en extra stolthet när de tog emot sina pokaler för 30 respektive 20 starter.

- Nu är det bara 2,5 år till en "Bergvall", säger Linnea.

Fler premierades med plaketter

Älvsbygymnasternas Melody Granberg, Kurda Rasa och Elsa Nilsson startade för 6:e gången, Hilma Lindahl den 8:e och Emelia Lundberg den 10:e gången vid Anatoli Cup. De fick varsin plakett tillsammans med åtta andra gymnaster från Luleå och Jokkmokk.

Gemenskapen är värdefull

Anatoli Cup är en härlig, stämningsfylld tävling där alla hejar och peppar varandra att orka det där lilla extra. Älvsbygymnasterna arrangerade tävlingen som vanligtvis går två gånger per år i Älvsbyn. Hemmaföreningen hade 37 startande.

- Det är så härligt med gemenskapen och att kunna fortsätta träffa varandra, summerar Embla och Linnea essensen av Anatoli Cup.

SKRIBENT: Brittmari Åberg

Umeåcupen i gymnastik2022-05-27 09:38
Tävlingen var för kort2021-05-23 20:23

Stort tack till vår huvudsponsor Älvsbyhus och övriga sponsorer som hjälper oss att fortsätta kunna sprida rörelseglädje i kommunen.

Våra träningsgrupper Tove, Eva, Idun och Lasse är döpta efter nya och gamla Älvsbyhusmodeller.
Kolla in Älvsbyhus modeller här:

Älvsbygymnasternas föreningsoverall och profilkläder

Älvsbygymnasterna och Vera Sport samarbetar kring gymnastik- och profilprodukter. Alla medlemmar i Älvsbygymnasterna har rabatt på Vera Sports alla produkter samt Älvsbygymnasterna:s profilkläder.  Besök Vera Sport och se Älvsbygymnasternas utbud med profilkläder.

verasport.se

Läs mer under rubriken "Beställa profilkläder" här på hemsidan.
Har ni ett spelkonto på Svenska spel så koppla det gärna till Älvsbygymnastena om ni vill sponsra oss.