Digital tävling Steg 5-7
2021-04-25 09:03
Älvsbygymnaster deltog i digital tävling. Foto: Linnea Åberg:

"Det var roligt" och "Allt gick bättre än vanligt" summerar Älvsbygymnasterna Hilma Lindahls, Maja Jacobssons och Elma Stenvalls upplevelse av årets första tävling.

I lördags kunde en försiktig premiär hållas inom Kvinnlig Artistisk Gymnastik här uppe i region Norr, eftersom Gymnastikförbundet meddelat att digitala tävlingar är tillåtna inom gymnastiken - under särskilda former. Totalt deltog 13 gymnaster från tre föreningar.

Bland de bästa serierna

Träningskompisarna Hilma, Maja och Elma tävlade på Steg 5 och var rörande eniga om att det varit roligt att tävla - och att det kändes lite annorlunda med en digital tävling.

- Allt vart bra och det var roligt, konstaterar Elma.

- Kul när de är nöjda över sina prestationer och tycker att det har varit roligt. Jag är även väldigt glad för gymnasternas skull att de lyckades göra flera serier som kan vara bland de bästa jag sett dem göra, säger tränare Linnea Åberg.

Utmanat sig själva

Hilma, Maja och Elma tyckte alla att allt hade gått bättre än vanligt.

- Det var jätteroligt att tävla och det gick jättebra på allt, säger Hilma.

- Jag tror att tävlingen har varit ett bra mål i sikte de senaste veckorna som har resulterat i att i alla fall några av gymnasterna har utmanat sig själva på ett positivt sätt för att lyckas med sina serier, säger Linnea Åberg.

Blickar framåt

Tränaren hoppas att några fler tävlingssugna träningskompisar ska få möjlighet att vara med nästa gång. Kanske kan alla bli lite extra inspirerade av Majas summering av tävlingsdagen:

- Allt var roligt, det kändes lite konstigt att det var digitalt, allt gick bättre än vanligt.

SÅ HÄR GICK DEN DIGITALA TÄVLINGEN TILL:

Varje förening tävlade från sin egen gymnastikhall, endast tävlande från samma träningsgrupp fick lov att delta, domarna dömde hemifrån och endast en ledare, en livefilmare och en reservfilmare fick vara på plats. Ingen publik - förstås. Självklart vidtogs även alla "vanliga" åtgärder som finns på plats för att minska risken för smittspridning.

SKRIBENT: Brittmari Åberg

Umeåcupen i gymnastik2022-05-27 09:38
Tävlingen var för kort2021-05-23 20:23

Stort tack till vår huvudsponsor Älvsbyhus och övriga sponsorer som hjälper oss att fortsätta kunna sprida rörelseglädje i kommunen.

Våra träningsgrupper Tove, Eva, Idun och Lasse är döpta efter nya och gamla Älvsbyhusmodeller.
Kolla in Älvsbyhus modeller här:

Älvsbygymnasternas föreningsoverall och profilkläder

Älvsbygymnasterna och Vera Sport samarbetar kring gymnastik- och profilprodukter. Alla medlemmar i Älvsbygymnasterna har rabatt på Vera Sports alla produkter samt Älvsbygymnasterna:s profilkläder.  Besök Vera Sport och se Älvsbygymnasternas utbud med profilkläder.

verasport.se

Läs mer under rubriken "Beställa profilkläder" här på hemsidan.
Har ni ett spelkonto på Svenska spel så koppla det gärna till Älvsbygymnastena om ni vill sponsra oss.