Lyckad klubbtävlingsdebut
2020-10-13 18:45
Glada och nöjda gymnaster Foto: Brittmari Åberg & Johanna Elenius

För första gången på väldigt många år arrangerade Älvsbygymnasterna en klubbtävling i Kvinnlig Artistisk Gymnastik. Ett välkommet och efterlängtat tillskott då alla vårens Stegserietävlingar blev inställda på grund av Coronapandemin. Lördagens tävling blev dessutom lite av en uppvärmning inför höstens kommande tävlingar i regionen.

Totalt kom 33 flickor till start och stämningen var på topp. Det uppstod en nästan andlös tystnad i gymnastikhallen när Steg 1-4 började tävla. Det enda som hördes utöver ljuden från redskapen och de tävlande gymnasterna var applåder och något stöttande ord eller hejarop.

Glada och nöjda debutanter

Träningskompisarna Alva Lundqvist, Tyra Lundstedt och Edit Nordlund gjorde sin första Stegserietävling någonsin. De tyckte att det var roligt och lite pirrigt att tävla, men det var inte jobbigt.

Maja Rova Berg debuterade på Steg 2 och var nöjd med sin insats. Hon har tränat målinriktat för att klara av överkasten i barr, en ganska tung övning - och i Steg 2 ska man göra den två gånger.

Hur tycker du att det har gått idag?

- Det gick bra på alla redskap. Jag är nöjd, svarar Maja Rova Berg.

Hur gick det med överkasten i barr?

- Det gick jättelätt tills andra överkastet, då orkade jag inte ända upp men det var jättenära.

Tre gymnaster i första omgången

Innan gymnasterna på Steg 1-4 fick komma in i gymnastikhallen tävlade tre flickor på Steg 5. Maja Jacobsson för första gången och Varja Nialepka för andra gången medan Hilma Lindahl var den mest rutinerade på Steg 5 i sällskapet. De gjorde alla bra ifrån sig och fick med sig nyttiga erfarenheter inför framtiden.

Det syntes många glada miner under dagen och gemenskapen var stor; en riktig toppendag på Älvsbyvärken, trots Coronaanpassad start och prisutdelning och att tävlingen genomfördes utan publik. Tävlingen flöt på bra och båda omgångarna blev klara i förtid.

SKRIBENT: Brittmari Åberg

Umeåcupen i gymnastik2022-05-27 09:38
Tävlingen var för kort2021-05-23 20:23

Stort tack till vår huvudsponsor Älvsbyhus och övriga sponsorer som hjälper oss att fortsätta kunna sprida rörelseglädje i kommunen.

Våra träningsgrupper Tove, Eva, Idun och Lasse är döpta efter nya och gamla Älvsbyhusmodeller.
Kolla in Älvsbyhus modeller här:

Älvsbygymnasternas föreningsoverall och profilkläder

Älvsbygymnasterna och Vera Sport samarbetar kring gymnastik- och profilprodukter. Alla medlemmar i Älvsbygymnasterna har rabatt på Vera Sports alla produkter samt Älvsbygymnasterna:s profilkläder.  Besök Vera Sport och se Älvsbygymnasternas utbud med profilkläder.

verasport.se

Läs mer under rubriken "Beställa profilkläder" här på hemsidan.
Har ni ett spelkonto på Svenska spel så koppla det gärna till Älvsbygymnastena om ni vill sponsra oss.